we_hero_culcar_collabjpg

Rusmir Hrvić za Banke & Biznis: U 2017 zabilježili smo rekorde

07.04.2018

Porezna politika i politika doprinosa u BiH je restriktivna i destimulirajuća. Ona nije dobra za razvoj poslovanja i ograničava nas u provedbi svih ostalih politika, prije svega u razvoju obrazovanja, demografskoj politici i u našoj ukupnoj konkurentskoj sposobnosti. Ostat ćemo bez ljudi i to će biti konačan rezultat naše trenutne porezne politike. 

 

Direktor AS Holdinga, Rusmir Hrvić dao je intervju za najnoviji broj časopisa Banke&Biznis kojeg prenosimo u cjelosti.

 

 

Molim da nam ukratko predstavite AS Groupu kao i njen istorijat?

AS GROUP je nastala sa vizijom da se odgovori na ogroman pritisak inozemnih brandova na bosanskohercegovačko tržište, u namjeri da ga u potpunosti podredi svojim interesima. Našim konceptom željeli smo pokazati da imamo šta ponuditi i da smo u stanju odgovoriti izazovu kreiranja domaćih brandova. Nastali smo iz male trgovačke radnje koja je počela sa radom još krajem 80-tih godina prošlog vijeka, koju smo sa početkom agresije na Bosnu i Hercegovinu zatvorili. Godine 1996. smo ponovno počeli sa trgovinom, a nekoliko godina kasnije ušli smo u proizvodnju sa sada već poznatim brandovima AS i Master. Slijedila je akvizicija turske konditorske tvornice u Visokom Kent, potom tekstilne industrije Napredak u Tešnju. Nakon toga smo akvizirali Vispak, potom Oazu. U međuvremenu smo uspjeli oživjeti i bivšu tekstilnu industriju Borac Travnik, tako što smo pokrenuli Fortitudo u kojem sada radi blizu 1.000 radnika. Akvizicijom Klas Grupacije u okviru koje posluju Sprind, i Mlin i pekara Ljubače, postali smo lider prehrambene industrije u BiH. Nakon toga ušli smo u Agrokomerc sa planom da razvijamo ovaj nekadašnji jedan od najjačih prehrambenih brandova na ovim prostorima. Naš retail pojačali smo također nedavnom akvizicijom Svjetlostkomerca. Također, prehrambeni portfolio upotpunjen je strateškim ulaskom u Tuzlansku solanu. AS GROUP danas posluje u okvirima tri divizije – proizvodnja hrane, trgovina i tekstil, a čine je komapnije kao što su: AS d.o.o. Jelah, Klas d.d. Sarajevo, Vispak d.d. Visoko, Oaza d.o.o., Sprind d.d. Sarajevo, Mlin i pekara Ljubače, Napredak d.d. Tešanj, Fortitudo d.o.o. Travnik, Vemal d.d. Tešanj, zatim AC FOOD d.o.o. Velika Kladuša, Max Zara  d.o.o. Sarajevo, Solana d.d. Tuzla.

 

Kakve poslovne rezultate u prošloj godini je ostvarila Grupacija u cijelini a kakve njene članice ?

Imamo dovoljno razloga da budemo zadovoljni poslovanjem u 2017. godini. Prema svim indikatorima poslovanja ostvarili smo do sada najbolje rezultate. Zabilježeni su rekordi u broju zaposlenih, ukupnim prihodima, proizvedenim količinama, izvozu, itd. Trenutno u cijelom sistemu radi oko 4.500 radnika, naš ukupni promet u sve tri divizije prošle godine je bio veći od 300 miliona KM.

 

 

Kakav je omjer plasmana roba na domaćem tržištu i izvoza?

Udio roba i usluga koje plasiramo na inozemna tržišta u ukupnom prihodu je oko 20% sa tendencijom rasta. Gotovo svakog mjeseca uspijemo po jedan novi naš brand plasirati na neko od stranih tržišta. Nedavno je plasiran naš biskivit Tops na švedsko tržište po prvi put, također ovaj brand se našao prvi put i na policama švicarskih tržnih lanaca. EU je naše najznačajnije inozemno tržište, jer od ukupnog izvoza AS Group dvije trećine se odnose na EU. Našu šansu vidimo upravo u našoj posebnosti i našim kompetencijama za bosansku kuhinju. Kada god smo ponudili našim stranim partnerima neki proizvod iz programa bosanske kuhinje kao što su Zlatna džezva, Bosanski lokum, Sarajevski somun, Begova čorba i začini, ili Klasove zalivene kolače i pite, uvijek smo nailazili na velik interes. Treba dalje razvijati kompetencije ali i konkurentnost domaće proizvodenje, jer potencijali su ogromni. Vjerujem da će i nadležne institucije prepoznati te potencijale i donijeti odgovarajuće zakone, mjere i odluke koje će biti usmjerene na povećanje nivoa konkurentnosti prehrambene industrije uopće, sa fokusom na izvoz.

 

Gdje vidite najviše prostora za napredak?

Prostor za napredak vidim prije svega u organizaciji poslovanja. S tim u vezi mi u AS Group smo uveli sistem korporativnog upravljanja. Formirali smo AS Holding kao društvo za upravljanje društvima. Uspostavili smo direkcije odgovorne za finansije, kvalitet, prodaju, logistiku i marketing. U procesu smo digitalizacije poslovnih procesa kao i njihove optimizacije. Provodimo edukacije u saradnji sa konsultantskim kućama i evropskim bankarskim institutima. Standardiziramo poslovanje i proizvodnju. Ukratko, spremamo se za utakmicu koja će se odigrati uskoro na ovim prostorima po sasvim novim pravilima. Smatramo da je došlo pravo vrijeme za nove izazove, i da nakon dvije decenije poslovanja u kojem smo širili naš poslovni portfolio, sada trebamo kreirati snažan sistem upravljanja koji će generirati dalji rast i razvoj, i koji će biti u stanju odgovoriti izazovima koji nas očekuju u vremenu priprema za ulazak u EU. U

U momentu kada smo nakon 20 godina rasta i razvoja dostigli vrhunac, mi smo odlučili krenuti ispočetka, i to na način da ponudimo novu vrijednost ovoga puta u sferi upravljanja.

 

Osim prehrabene industrije, AS Groupacija se nedavno  okušala i u tekstilnoj industriji. Kakva su iskustva u toj grani privrede koja je u BiH nekada bila izuzetno razvijena, a koja danas  skoro i da ne postoji?

Naše dvije kompanije posluju u tekstilnoj industriji, Napredak d.d. Tešanj i Fortitudo d.o.o. Travnik. Naša iskustva su pozitivna. U ovoj diviziji zapošljavamo oko 1500 radnika, i proizvodimo za poznate svjetske modne brandove. Postižemo izvrstan kvalitet što nam u principu najvećim dijelom omogućava da imamo stabilne ugovore i dobre odnose sa partnerima. 

 

Koliko je pravni okvir  u kojem djelujete ograničavajući faktor za razvoj Vaših  preduzeća?

Pravni okvir i ne toliko, koliko vladavina prava i ukupni ambijent. Teško je poslovati u zemlji u kojoj je upitna politička stabilnost. Sve to predugo traje i negativno se odražava na svijest ljudi. Ovo je postao vrlo ozbiljan regionalni problem, usljed kojeg je zaustavljen ozbiljniji rast i razvoj u svim zemljama, a koji nam je potreban da bi napravili odlučujući prekokret. Umjesto da mislimo pozitivno, nadamo se najboljem i činimo sve da uspijemo u tome, našu pažnju zaokupljaju sukobi. Radno sposobno stanovništvo odlazi. Izostala je, na žalost, poreska reforma koja je mogla značajno doprinijeti promjeni stanja, i koja bi nas učinila značajno konkuretnijim. Svi bi imali više. Radnici bi više zarađivali, privreda bi više investirala, država bi ubirala više prihoda. Sve skupa bi se odrazilo na povećanje standarda ljudi, veću potrošnju i snažniji rast i razvoj. Da stvar bude čudnija, ova reforma je bila najavljena. Međutim, mi do sada nismo čuli razumno objašenje zašto nije provedena.

 

Kako ocjenjujete poreznu i politiku doprinosa u BiH?

Uz prethodni odgovor dodao bih samo da je porezna politika i politika doprinosa u BiH restriktivna i destimulirajuća. Ona nije dobra za razvoj poslovanja i ograničava nas u provedbi svih ostalih politika, prije svega u razvoju obrazovanja, demografskoj politici i u našoj ukupnoj konkurentskoj sposobnosti. Ostat ćemo bez ljudi i to će biti konačan rezultat naše trenutne porezne politike.

 

Da li Grupacija ima problema sa angažovanjem kvalitetnih i stručnih  kadrova i da li smatrate da je obrazovni sistem  adekvatan našoj privredi i trIštu rada?

I tu bi nam trebala reforma. Jer, na tržištu rada je sve manje onih koji traže posao i koji su kvalificirani.

Kvalitetne i stručne kadrove je teško pronaći, međutim trudimo se da i u tom smislu mi u AS Holdingu pronađemo najbolje rješenje. Razvijamo tim ljudi koji će biti spreman odgovoriti izazovima 21. stoljeća, i koji će svojim primjerom pokazati da se moderne kompanije grade na temeljima ideje, povjerenja i integriteta. Osnova svega je znanje. Zato smo formirali snažan tim ljudi koji je u stanju generirati znanja potrebna za nadzor i upravljanje poslovanjem. Tu su i konsultanti i sve intenzivnija saradnja sa univerzitetima i institutima. Dalje, veličina Grupacije nalaže uspostavu jedinstvene etike poslovanja, koju mi od naših početaka razvijamo i smatramo da upravo takve vrijednosti kao što su poštenje, izvrsnost i predanost, protkani onim najboljim što nosi naš bosanski background, možemo podijeliti sa svim našim usposlenicima. S tim u vezi, smatramo da imamo na šta svi zajedno biti ponosni.

 

Koliko AS Group  koristi dobrobiti  koje donosi digitalizacija poslovanja?

U digitalizaciji je budućnost. Mi već nekoliko godina provodimo projekat digitalizacije uvođenjem softverskih rješenja i novih tehnologija u sve segmente poslovanja, počev od finansija, preko prodaje i logistike, pa do marketinga. Benefiti se već osjećaju. Efikasnost je puno veća, a troškovi su manji.

 

Kakva je saradnja AS Grupacije i njenih članica sa komercijalnim bankama i osiguravajućim kućama  i da li Grupacija ili neka od njenih članica koristi sredstva Razvojne banke FBiH?

Nikada nismo koristili sredstva Razvojne banke FBiH, a saradnja sa komercijalnim bankama je izvanredna. Banke su veoma važan faktor u našem poslovanju. Prate nas u našim razvojnim planovima na veoma kvalitetan način, nerijetko dijeleći sa nama potrebno znanje i know – how.

 

Kakvi su planovi AS GROUP u narednom periodu?

Dva su prioriteta. Nastavit ćemo dalje sa kupovinom domaćih brandova, ali i sa jačanjem postojećih, te sa pokretanjem novih brandova kroz inovacije. Smatramo da na tom polju ima prostora za dalji rast.

Također, nastavit ćemo sa razvojem korporativnog upravljanja i jačanjem tima ljudi koji će biti spreman na izazove koje imamo pred sobom.